hamerslag.reismee.nl

Dag 5 Yosemite - Tioaga Pass - Lone Pine

Vandaag was ik weer vroeg wakker, 6 uur en dat na de tocht van gisteren. Spierpijn viel nog mee. Nog even liggen lezen maar om 7 uur ben ik opgestaan en ben ik langs de rivier gaan lopen. 1e les hier neem altijd een fototoestel mee je weet nooit wat je tegen komt. Ik kwam dus een mooi hert met groot gewei tegen maar helaas geen fototoestel.
Vandaag gaan we over de Tioga Pass richting Lone Pine. Aangezien Mariaposa Grove dicht is en we daar geen sequoia bomen konden zien, nu naar Tuolumne Grove aan de Tioga Pass gegaan. Daar staan ze ook. Een 4 km lange loop waar je de grote reuzen tegen komt. Het nadeel is dat we onze spieren al goed voelde en deze tocht eerst naar beneden gaat en terug dus weer omhoog pffff.. oké dan voor het goede doel.

Bij het naar beneden lopen kwamen we al mensen tegen die weer terug liepen. Aiii! Ik zag toch wel vermoeide gezichten.

Bij de sequoia bomen aangekomen kon je een soort van “loop” lopen met daar langs een aantal van die grote reuzen. Bij een omgevallen Sequoia boom kon je via de wortels binnen in de kern van de boom gaan en er een stukje verderop weer uit. Sanne klom ook nog op de wortels.

Dan nog door een (dode) boom met een tunnel en terugweg kon beginnen. Pffff…. toch best wel steil omhoog op sommige stukken maar ik heb het vol gehouden.

Op naar Olmsted Point. Daar heb je een mooi uitzicht op Half Dome maar dan van een andere kant. Bij het uitstappen voelde ik het al, mijn spieren willen niet meer en ik moet even op gang komen met lopen. Maar wat een uitzicht weer.Sanne en Sjoerd zijn nog even naar het viewpoint gelopen maar ik bedankt daarvoor.

De route verder over de Tioga Pass was schitterend maar we zijn nergens meer gestopt. Pas bij Mono lake hebben we even stil gestaan bij de “tufa”s”. Telkens bij het uitstappen protesteerde onze spieren even. Maar als je eenmaal in beweging was ging het wel weer.

Onderweg nog wat gegeten en daarna door naar onze overnachtingsplaats in Lone Pine zodat we morgen op tijd weer door kunnen. Ondertussen heb ik alvast wat verslagen bij gewerkt is Sjoerd met de kinderen het stadje nog even in geweest.

Dag 4 Panoramatrail Yosemite

Vandaag was het dan zover één van de zwaarde hikes in Yosemite. 8,5 mile in een schitterende omgeving. Ik was al vroeg wakker (5:45 uur) en ben om 6 uur maar opgestaan en heb de broodjes voor onderweg klaargemaakt. Genoeg water voor iedereen, in ieder geval tot de eerste waterval. We hebben namelijk een waterfilter waarmee we het water uit de watervallen kunnen filteren. Scheelt weer aan gewicht wat je mee moet dragen.

Eerst de hikersbus vanaf de Lodge, een ritje van ongeveer 3 kwartier naar de top bij Glacier Point. We hadden een vrouwelijke buschauffeur en die heeft ons de hele rit bezig gehouden met feiten over Yosemite. Zo duurde de rit voor ons gevoel geen 3 kwartier.

Bovenaan nog even naar het toilet en genieten van het schitterende uitzicht.

Even zoeken naar het begin van de hike maar eenmaal onderweg voel je je helemaal alleen op de wereld. Wat een uitzichten. aan de "overkant" konden we Nevada Fall en Vernal Vall al zien liggen. Moesten we daar helemaal naar toe......

Het ging eigenlijk best lekker, af en toe in de schaduw en een goed tempo. In de bus hadden we gehoord dat we onderweg maar eens een boom moesten knuffelen en er aan ruiken. Zo gezegd zo gedaan, Sanne heeft onderweg een boom geknuffeld.

Voor dat we het wisten waren we al bij Illioutte Falls. Daar hebben we lekker met onze voeten in het water gezeten en onze meegebrachten boterhammen gegeten. Water gefilterd en de flesje weer goed gevuld.

Lekker schoon cool water! (met dank aan " Michelly" van het Alles Amerika Forum die in haar reisblog deze tip had gegeven van de waterfilter)

Na deze stop wist ik dat er een stuk berg op zou komen. Ik vind het dan moeilijk om op adem te komen. Ik vond het dan ook een zwaar stuk, ik heb meer moeite met naar boven lopen dan naar beneden, ook al is het zo steil als we hier tegen zouden gaan komen.

Dus 250 meter klimmen over een afstand van ongeveer 2 km. Je ziet aan mijn gezicht dat het voor mij een beetje afzien is. Het uitzicht maakt veel goed en de weet dat het meer dalen dan stijgen is.

Onderweg kwamen we al 2 keer mensen van de rescue tegen, die lopen deze hike ook en zijn, mocht er iets gebeuren, snel ter plaatse. Sneller in ieder geval dan dat ze vanaf het begin aan deze hike moeten beginnen. Na het klimmen kwamen we aan de top van Nevada Fall. Hier was het al een stuk drukker. Er zijn mensen die vanaf de Valley naar de top van Nevada Falls hiken. Dit is nog zwaarder. Ik denk omdat de waterval niet op zijn sterkst is in de zomer kon je nu lekker afkoelen in het water voordat dit met geweld naar beneden stort.

Half uurtje rusten met de voeten in het water en weer klaar voor de afdaling. Ik vind het dus prettiger om te dalen maar over deze steile rotsblokken is het best pittig. Je moet goed uitkijken waar je je voeten zet en dat je niet uit glijdt. Ik was blij dat ik wandelstokken mee had genomen. (spierpijn komt morgen wel)
Dan op naar de top van Vernal Fall. Ook hier is de waterval niet op zijn sterkst maar je kunt je wel voorstellen met wat voor geweld het hier in de lente naar beneden komt. Deze afdaling heet niet voor niets de Mist Trail. De nevel van de waterval maakt het steile pad dan nat en en afdaling wordt dan nog zwaarder dan hij als is. Maar nu dus niet.

Verder dor naar beneden, pfff toch wel zwaar om je steeds tegen te moeten houden op de steile rotsblokken waar er niet één gelijk is. Toch blijf ik erbij dat ik dit prettiger vind. Sjoerd vindt het een aanslag op zijn knieën maar daar voel ik niets.
Dit is de enige foto van het afdalen langs de waterval maar zeker niet het steilste stuk.

Na de rotsblokken kwam er nog een lang stuk maar met een mooi pad. Ik was blij dat we er waren. Gelukkig net op tijd voor de shuttelbus die aardig vol zat. Deze bracht ons terug naar Housekeeping camp. Goed systeem hier in Yosemite.

Met het rusten onderweg erbij hebben we er 7,5 uur over gedaan. Bovenaan gestart om 10:30 uur en het was 18 uur toen we in de shuttlebus zaten, moe maar voldaan. We zullen onze spieren wel voelen morgen. Ik kan nu zeggen, wat een mooie hike met de schitterende uitzichten en de prachtige watervallen die je onderweg tegen komt. Een hike om aan te raden wanneer je in Yosemite bent. Wel de hikersbus op tijd vast leggen.

Nog even het vuur aangestoken en wat overgeblevven worstjes en hamburgers op het vuur, douchen en op tijd weer slapen. (ik was helemaal niet moe zzzz......)

Een tocht om nooit meer te vergeten.

Dag 3 San Francisco - Yosemite

Hello There!

2 Dagen geen internet gehad daarom nu even een update van de afgelopen dagen.

Op zondag ochtend hadden we tickets voor de eraly bird tour op Alcatraz. Dat betekent 8:15 uur bij pier 33 zijn en dan om 8:45 uur de boot naar Alcatraz. We waren al 7:15 uur klaar om te gaan en dachten dat we nog wel even de Painted Ladies op de foto konden zetten van te voren. Wij op zoek en uiteindelijk gevonden.

Daarna vlug door want we hadden niet veel tijd meer en we moesten nog een parkeerplaats vinden. Precies op tijd, 8:40 uur sloten we aan in de rij voor de boot naar Alcatraz. (nog niets gegeten overigens)

In 1994 zijn Sjoerd en ik hier al eens geweest maar nu terug met de kinderen. In Nederland hebben ze de film Escape van Alcatraz gekeken. Dus het verhaal kennen ze.

Het voordeel van de earley bird tour is dat je de kans hebt om een een celgang zonder mensen te fotograferen. Later op de dag gaat je dit echt niet meer lukken, wat een drukte vergeleken met 1994.

Als je goed kijkt zie je toch nog mensen staan aan het einde van de gang maar dit vond ik niet storend.
In de eetzaal was nog een vrouw van 79 die als kind op het eiland woonde. Haar vader werkte als hoofd van de gevangen bewaarders in Alcatraz. Ze had leuke verhalen van hoe zei het zich herinnerde. Daarna kwam er een man van halverwege de 80 die hier gezeten had. Echter kon hij het niet zo boeiend vertellen als de vrouw dus zijn we maar verder gegaan met onze audio tour. Natuurlijk mocht de cel niet ontbreken met het gat waardoor ze zijn ontsnapt.

Leuk om weer terug te zijn op dit eiland en hoop dat het nog vele jaren bewaard kan blijven. De kinderen vonden het ook indrukwekkend en willen als ze terug zijn de film van Alcatraz weer zien. Bij helder weer zal er een mooi uitzicht zijn zowel op de Golden gate bridge als op Down town San Francisco. Maar het was koud en bewolkt dus helaas geen brug te zien. Stukje Down town misschien?

Na Alcatraz was het tijd om richting Yosemite te rijden Onderweg nog boodschappen gedaan met hamburgers en worsjes voor de bbq. We zitten namelijk in Houskeeping camp en weten dat daar een fire pit met bbq rooster bij is.

Rond 18:30 uur waren we bij Yosemite, ons eerste Nationale Park van deze reis.

Zoals gezegd sliepen we in onze "tent" in Housekeeping camp. Leuk opgezet midden in de Valley van Yosemite. Prachtige bergen om ons heen, El Captain, Half Dome erg mooi. Het verbijf wat primitief maar ach who cares.

Alles ingeruimd en bedden opgedekt en nu maar eens vuur maken voor onze hamburgers en worstjes. Onze Franse buurman zag wat wij wilde gaan doen en zei dat we zijn vuur mochten gebruiken. Wij blij, het was al wat schemerig geworden en we wilden niet te laat naar bed. Morgen staat er een zware hike op het programma. Panorama Trail. Qua afstand valt deze hike wel mee 8,5 mile, ongeveer 12 km. Maar op meer over deze hike op dag 4.

Weltrustren!

Dag 2 San Francisco

22:50 uur San Francisco, Sjoerd ligt uitgeteld op bed te snurken, Sanne al slapend en Youri nog even op de ipad. zo eindigen we een drukke dag in San Francisco.

Eerst zijn we vanuit ons motel richting Lombard street gelopen, valt niet mee die steile straatjes, pff....

Maar ook weer naar beneden door het zig zag gedeelte:

Van daar uit zijn we doorgelopen richting Fishermanswarf, wat een gezellige drukte heerst daar. Super toeristisch dat wel. Door naar Pier 39 waar de de 1e keer Alcatraz eiland zagen liggen. Helaas de Golden Gate Bridge, je raadt het vast al, vanwege de mist.

We hadden tickets gekocht voor de Hop on Hop Off bus (Big Bus) we dachten dat we dan tijd genoeg hadden om ook overal uit te stappen waar je wil. We besloten de hele ronde eerst te maken. Tijdens het rijden kwamen we er al achter dat ons plan niet ging lukken, we wilden immers ook nog naar de baseball wedstrijd van de San Francisco Giants die om 18:00 uur begon.
Aangezien het heel druk is in deze stad (op zaterdag) schoot het voor geen meter op. We zijn daarom eigenlijk nergens uit gestapt, ook niet bij de brug omdat deze dus in de mist lag.

Ik raad een hop on hop off bus op zaterdag niemand aan. Veel te druk iin het verkeer. Dan duurt de route veel te lang.

Even terug naar het motel, accu's aan de oplader en een hapje eten. Heerlijke burgers gegeten.

En daarna racen om op tijd bij het stadion te zijn. Helaas hebben we de opening met het volkslied gemist maar wat leuk zeg om een keer mee te maken. Die Amerikanen zijn gek en er wordt heel veel gegeten en gedronken om je heen. Wat een schitterend stadion hebben de Giants. Mooi aan de baai gelegen. De uitslag, SF Giants 6 en Baltimore Orioles 2. Yeeahhhh!!!!! Giants won!!!!!1

Auto ophalen en terug naar het motel, morgen Alcatraz en in de middag door naar Yosemite.

Dag 1 Oisterwijk - San Francisco

Yes! het is zover we mogen weer naar ons favoriete vakantieland. Om 4 uur onze wekker gezet en rond 5 uur onderweg naar Schiphol. Nu maar hopen dat de controles mee vallen.

Iets na zessen bij vertrekhal 3, dat ging snel, geen files en geen controles bij Schiphol. Goed beging al zeg ik het zelf. Onze auto werd opgehaald door iemand van valet parking. (ideaal)

Nu op naar de incheckbalie. Toen was daar de eerste teleurstelling, onze vlucht had 2,5 uur vertraging. Pfff... zijn we daarvoor zo vroeg uit ons bed gegaan. Ach ja het is vakantie. Maar hoe zit het dan met onze aansluitende vlucht??? Die gingen we niet meer halen, 2 uur overstaptijd maar 2,5 uur vertraging, je hoeft geen reken wonder te zijn dat dit niet ging lukken.

Meteen een alert van United gekregen dat we overgeboekt waren naar een latere vlucht. Prima geregeld. Het lange wachten op Schiphol kon beginnen.

Hier waren we nog fit

Uiteindelijk zaten we rond 11:40 uur in het vliegtuig en konden we vertrekken. Dit zou 9:15 uur moeten zijn.

De vlucht verliep verder voorspoedig, genoeg te eten en te drinken en voor iedereen zijn eigen schermpje met heel veel films en games. We zaten aan de goede kant in het vliegtuig want bij aan komst in New Yorok hadden we een prima uitzicht op de skyline van New York.

Door de douana ging super vlot, wel eens anders mee gemaakt. Daarna koffers ophalen en weer inleveren voor onze vlucht naar San Francisco. Deze vlucht zou om 16 uur plaatselijke tijd vertrekken maar dit werd ook weer drie kwartier later. We waren ondertussen best moe allemaal. De vlucht was ook nog eens overboekt. Ze zochten 5 vrijwilligers die een vlucht later wilden nemen. Je zou daar dan $300 per persoon voor krijgen die je dan weer bij een volgende vliegticket kon gebruiken. nog wel even over nagedacht maar dan zou het nog later worden en we hadden al veel vertraging.

Maar goed, omstreeks 19:30 uur plaatselijke tijd San Francsico waren we geland en konden we onze huurauto ophalen bij Hertz. We kregen er gewoon 1 toegewezen, een Nissan suv. Ik zal later nog wel een foto plaatsen. Onze koffers passen er allemaal in. Op naar ons Motel voor 2 nachten, Motel Carpi in San Francisco.

Prima motel. De kineren waren oververmoeid (en wij ook) en om 23:00 uur ging het licht uit. Een reisdag van in totaal 26 uur achter de kiezen. (dankzj alle vertragingen)

Bijna klaar voor vertrek

Het wachten is bijna over, morgen 6:15 uur moeten we op Schiphol zijn. Online inchecken bij United lukt op één of andere manier niet. Gebeld maar dat wordt morgen op Schiphol inchecken.

Sjoerd moet vanavond zijn koffer nog inpakken maar die van ons, Sanne, Youri en Mira staan klaar voor vertrek.

Voor Sanne de groene koffer en voor Youri en mij de reistas. Hoewel we 4 koffers mee mogen nemen doen we het met 3. (kunnen we nog shoppen in Amerika ;-)

Nu maar hopen dat de vertraging bij Schiphol mee valt.

Gr Mira

- Helicoptervlucht Grand Canyon

- Alcatraz ticktes

- Colorado River Rafting

En via het spel MyVegas alvast de volgende dingen "geredeemd"

- Overnachting New York New York

- 4 tickets voor de show KA van Cirque de Soleil

- 4 x gratis buffet Santa Fe Casion

En misschien vergeet ik nog wel iets. We hebben er zin in.

Panoramatrail Yosemite

We zullen er aan moeten geloven, net de hikersbus naar Glacier Point gereserveerd, one way.

We gaan de Panoramtrail lopen. ± 14 km naar benden langs de Nevada Falls en Vernal Falls.

Niet alles is naar beneden, een klein stukje omhoog. pff....

Nog flink wat km's trainen, moet lukken!

Afbeeldingsresultaat voor panorama trail yosemite