hamerslag.reismee.nl

Dag 4 Panoramatrail Yosemite

Vandaag was het dan zover één van de zwaarde hikes in Yosemite. 8,5 mile in een schitterende omgeving. Ik was al vroeg wakker (5:45 uur) en ben om 6 uur maar opgestaan en heb de broodjes voor onderweg klaargemaakt. Genoeg water voor iedereen, in ieder geval tot de eerste waterval. We hebben namelijk een waterfilter waarmee we het water uit de watervallen kunnen filteren. Scheelt weer aan gewicht wat je mee moet dragen.

Eerst de hikersbus vanaf de Lodge, een ritje van ongeveer 3 kwartier naar de top bij Glacier Point. We hadden een vrouwelijke buschauffeur en die heeft ons de hele rit bezig gehouden met feiten over Yosemite. Zo duurde de rit voor ons gevoel geen 3 kwartier.

Bovenaan nog even naar het toilet en genieten van het schitterende uitzicht.

Even zoeken naar het begin van de hike maar eenmaal onderweg voel je je helemaal alleen op de wereld. Wat een uitzichten. aan de "overkant" konden we Nevada Fall en Vernal Vall al zien liggen. Moesten we daar helemaal naar toe......

Het ging eigenlijk best lekker, af en toe in de schaduw en een goed tempo. In de bus hadden we gehoord dat we onderweg maar eens een boom moesten knuffelen en er aan ruiken. Zo gezegd zo gedaan, Sanne heeft onderweg een boom geknuffeld.

Voor dat we het wisten waren we al bij Illioutte Falls. Daar hebben we lekker met onze voeten in het water gezeten en onze meegebrachten boterhammen gegeten. Water gefilterd en de flesje weer goed gevuld.

Lekker schoon cool water! (met dank aan " Michelly" van het Alles Amerika Forum die in haar reisblog deze tip had gegeven van de waterfilter)

Na deze stop wist ik dat er een stuk berg op zou komen. Ik vind het dan moeilijk om op adem te komen. Ik vond het dan ook een zwaar stuk, ik heb meer moeite met naar boven lopen dan naar beneden, ook al is het zo steil als we hier tegen zouden gaan komen.

Dus 250 meter klimmen over een afstand van ongeveer 2 km. Je ziet aan mijn gezicht dat het voor mij een beetje afzien is. Het uitzicht maakt veel goed en de weet dat het meer dalen dan stijgen is.

Onderweg kwamen we al 2 keer mensen van de rescue tegen, die lopen deze hike ook en zijn, mocht er iets gebeuren, snel ter plaatse. Sneller in ieder geval dan dat ze vanaf het begin aan deze hike moeten beginnen. Na het klimmen kwamen we aan de top van Nevada Fall. Hier was het al een stuk drukker. Er zijn mensen die vanaf de Valley naar de top van Nevada Falls hiken. Dit is nog zwaarder. Ik denk omdat de waterval niet op zijn sterkst is in de zomer kon je nu lekker afkoelen in het water voordat dit met geweld naar beneden stort.

Half uurtje rusten met de voeten in het water en weer klaar voor de afdaling. Ik vind het dus prettiger om te dalen maar over deze steile rotsblokken is het best pittig. Je moet goed uitkijken waar je je voeten zet en dat je niet uit glijdt. Ik was blij dat ik wandelstokken mee had genomen. (spierpijn komt morgen wel)
Dan op naar de top van Vernal Fall. Ook hier is de waterval niet op zijn sterkst maar je kunt je wel voorstellen met wat voor geweld het hier in de lente naar beneden komt. Deze afdaling heet niet voor niets de Mist Trail. De nevel van de waterval maakt het steile pad dan nat en en afdaling wordt dan nog zwaarder dan hij als is. Maar nu dus niet.

Verder dor naar beneden, pfff toch wel zwaar om je steeds tegen te moeten houden op de steile rotsblokken waar er niet één gelijk is. Toch blijf ik erbij dat ik dit prettiger vind. Sjoerd vindt het een aanslag op zijn knieën maar daar voel ik niets.
Dit is de enige foto van het afdalen langs de waterval maar zeker niet het steilste stuk.

Na de rotsblokken kwam er nog een lang stuk maar met een mooi pad. Ik was blij dat we er waren. Gelukkig net op tijd voor de shuttelbus die aardig vol zat. Deze bracht ons terug naar Housekeeping camp. Goed systeem hier in Yosemite.

Met het rusten onderweg erbij hebben we er 7,5 uur over gedaan. Bovenaan gestart om 10:30 uur en het was 18 uur toen we in de shuttlebus zaten, moe maar voldaan. We zullen onze spieren wel voelen morgen. Ik kan nu zeggen, wat een mooie hike met de schitterende uitzichten en de prachtige watervallen die je onderweg tegen komt. Een hike om aan te raden wanneer je in Yosemite bent. Wel de hikersbus op tijd vast leggen.

Nog even het vuur aangestoken en wat overgeblevven worstjes en hamburgers op het vuur, douchen en op tijd weer slapen. (ik was helemaal niet moe zzzz......)

Een tocht om nooit meer te vergeten.

Reacties

Reacties

Peter de Vries

Wat een prachtige tocht zeg!

Itma

Mooie foto's.
Geniet ervan.

Peter de Vries

Nog even een vraag over het waterfilter, welke hebben jullie en is het makkelijk te gebruiken ?

Renee

Wat een prachtige tocht, wel intensief, maar je ziet heel wat moois!

Carol Helfer

Wow - it is so great when you accomplish such a lofty goal and survived. I'm glad the water filter worked out so well. It looks like the kids are having fun. Hope Sjoerd's knees will recover so he can continue your great adventure.

Mira

Peter de Vries, wij gebruiken de Platypus, gravityworks 2.0L
Hij is niet goedkoop ik geloof zo rond de 100 euro maar binnen 2 minuten heb je schoon water.
1 zak waar je het water uit de rivier haalt dan door de filter en in de ander zak. Je water is dan schoon. Je kan er ook meteen een fles of bidon aansluiten dan heb je meteen schoon drinkwater in je fles of bidon. Kijk maar eens op google. Echt heel fijn en compact om mee te nemen

Mira

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!